نقش طب سوزنی در درمان ناباروری زنان چیست؟

درمان ناباروری زنان با طب سوزنی در کرج

نقش طب سوزنی در درمان ناباروری زنان چیست؟

درمان ناباروری زنان با طب سوزنی در کرج

 مدت زمان مطالعه: 23 دقیقه

خلاصه هدف، واقعگرایانه بررسی منطقی علمی و داده های بالینی موجود در استفاده از طب سوزنی در درمان ناباروری زنان.طرح جستجوی کامپیوتری MEDLINE برای شناسایی مقالات مرتبط انجام شد.

در مرکز درمانی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و طب سوزنی فارغ التحصیل از مالزی در طی چند ماه موفق به درمان ناباروری زنان با طب سوزنی در کرج می شویم.

اگرچه درک طب سوزنی بر اساس نظریه پزشکی قدیم است ، اما مطالعات نشان داده اند که برخی از اثرات طب سوزنی از طریق پپتیدهای مخدر درون زا در سیستم عصبی مرکزی ، به ویژه β-endorphin ، انجام می شود. از آنجا که این نوروپپتیدها از طریق عمل بر روی GnRH بر ترشح گنادوتروپین تأثیر می گذارند ، فرضیه منطقی است که طب سوزنی ممکن است از طریق این نوروپپتیدها بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد.

 

اگرچه مطالعات طراحی کافی ، حجم نمونه و کنترل مناسب بر روی استفاده از طب سوزنی در القای تخمک گذاری وجود ندارد..

اما تنها یک مطالعه تصادفی کنترل شده آینده نگر وجود دارد که به بررسی اثر طب سوزنی در بیماران تحت IVF می پردازد.

علاوه بر اثر مرکزی آن ، اثرات مهار کننده سمپاتوپاتی ممکن است بر جریان خون رحم تأثیر بگذارد. نتیجه گیری اگرچه نقش قطعی طب سوزنی در درمان ناباروری زنان هنوز مشخص نشده است ، اما تأثیر بالقوه آن به طور مرکزی بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان و از نظر محیطی بر روی رحم نیاز به بررسی سیستماتیک دارد. مطالعات کنترل شده تصادفی آینده نگر برای ارزیابی اثر طب سوزنی در درمان باروری زنان مورد نیاز است.

کلید واژه ها طب سوزنی ناباروری زنان لقاح آزمایشگاهی طب سوزنی به عنوان یک مداخله درمانی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و به طور فزاینده ای در ایالات متحده انجام می شود. بررسی اخیر طب سوزنی که توسط یک پنل توسعه NIH منتشر شد. نشان داد که اگرچه مشکلات ذاتی در طراحی ، حجم نمونه و کنترل های مناسب در ادبیات طب سوزنی وجود دارد ، داده های امیدوار کننده ای برای استفاده از طب سوزنی در درمان تهوع و استفراغ وجود دارد. درد بعد از عمل  ، اعتیاد  و سندرم های درد عمومی .

 

درمان ناباروری زنان با طب سوزنی در کرج
درمان ناباروری زنان

 

به عنوان یک تکنیک پزشکی ، طب سوزنی نیز به عنوان یک مکمل در درمان مشکلات مختلف زنان گزارش شده است…

اگرچه گزینه های درمانی متداول برای ناباروری زنان به خوبی اثبات شده است ، اما بررسی های سیستماتیک کمی در مورد روشهای مکمل یا جایگزین برای درمان ناباروری انجام شده است. با توجه به روند رو به افزایش استفاده از داروهای مکمل و جایگزین  و تحقیقات متداول و استفاده از چنین رویکردهایی در بیماران مبتلا به ناباروری ، ما قصد داریم تا دلایل علمی و داده های بالینی موجود را که بر اساس آنها طب سوزنی تأثیر می گذارد ، مرور کنیم.

در مرکز درمانی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و طب سوزنی فارغ التحصیل از مالزی در طی چند ماه موفق به درمان ناباروری زنان با طب سوزنی در کرج می شویم.

در مورد نتیجه باروری زنان در بررسی سودمندی بالقوه طب سوزنی در افزایش باروری زنان…

ابتدا لازم است پیشینه نظری برای طب سوزنی ارائه شود. اگرچه نظریه طب سوزنی از زمینه های طب سنتی چینی نشأت می گیرد که علت ناباروری را از نظر اختلالات یا عدم تعادل انرژی یا کمبودها و مازاد اندام ها تعریف می کند ، اما ما قصد داریم با بررسی جنبه های پزشکی مدرن از روش های مرکزی و محیطی ، ادبیات موجود را مرور کنیم.

اثر طب سوزنی به ترتیب بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان و اندام های لگن تأثیر می گذارد. علاوه بر این ، تأثیر طب سوزنی بر اضطراب و استرس و متعاقب آن اثرات غیرمستقیم بالقوه بر باروری زنان نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

زمینه طب سوزنی دستکاری سوزن های نازک فلزی است که در مکان های مشخص شده از نظر آناتومیکی روی بدن وارد می شوند تا بر عملکرد بدن تأثیر بگذارد…

سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی سوزن های طب سوزنی را از دسته دستگاه های پزشکی تجربی حذف کرده است و اکنون آنها را مانند سایر دستگاه ها ، مانند چاقوی جراحی و سوزن های زیر پوستی ، تحت شیوه های خوب تولید و استاندارد یکبار مصرف ناباروری تنظیم می کند. نظریه عمومی طب سوزنی بر این فرض استوار است که الگوهای جریان انرژی (Qi) در بدن وجود دارد که برای سلامتی ضروری است. اعتقاد بر این است که اختلال در این جریان عامل بیماری است.

طب سوزنی می تواند عدم تعادل جریان را در نقاط قابل تشخیص نزدیک به پوست اصلاح کند.بر اساس نامگذاری بین المللی طب سوزنی توسط سازمان بهداشت جهانی در سال 1991، سیستم نصف النهار شامل 20 نصف النهار است که حدود 400 نقطه طب سوزنی را به هم متصل می کنند. این نقاط طب سوزنی مربوط به مناطق خاصی در سطح بدن است که هدایت الکتریکی بالاتری را به دلیل وجود تراکم بیشتر اتصالات شکاف در امتداد مرزهای سلولی نشان می دهد. آنها به عنوان نقاط همگرا (یا غرق) برای میدانهای الکترومغناطیسی عمل می کنند.

نرخ متابولیک بالاتر ، دما و غلظت یون کلسیم نیز در این نقاط مشاهده می شود….

در اصل ، تحریک نبض مثبت (آند) یک نقطه مانع عملکرد اندام می شود ، در حالی که تحریک نبض منفی (کاتد) این عملکرد را افزایش می دهد. این اساس طب سوزنی الکتریکی را تشکیل می دهد ، که از سوزن های الکتریکی کوچکی که در نقاط مخصوص طب سوزنی وارد شده اند استفاده می کند.اثرات طب سوزنی بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان و چرخه قاعدگی اگرچه درک طب سنتی چینی از طب سوزنی بر اساس نظریه پزشکی قدیم است ، اما دیدگاه عصبی و غدد عصبی مدرن و علمی در دو دهه گذشته شروع به تکامل کرده است.

مایر و همکاران ابتدا گزارش داد که بیهوشی طب سوزنی از طریق تولید اندورفین ایجاد می شود و توسط نالوکسان آنتاگونیست مخدر مورد مخالفت قرار می گیرد. مطالعات دیگر به طور مشابه نشان می دهد که برخی از اثرات طب سوزنی از طریق سیستم عصبی انجام می شود ، که در آن β-اندورفین و سایر نوروپپتیدها دخیل هستند.

در مرکز درمانی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و طب سوزنی فارغ التحصیل از مالزی در طی چند ماه موفق به درمان ناباروری زنان با طب سوزنی در کرج می شویم.

باعث افزایش قابل توجه سطوح β اندورفین در طول درمان می شود که تا 24 ساعت به طول انجامید. β-Endorphin از پروتئین پیش ساز خود pro-opiomelanocortin مشتق شده است که به مقدار فراوان در سلولهای عصبی هسته کمانی هیپوتالاموس ، هیپوفیز ، مدولا و در بافتهای محیطی از جمله روده و تخمدان وجود دارد. طرفدار اوپیوملانوکورتین می شکند و هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک و β- لیپوپروتئین را تشکیل می دهد. شکاف بیشتر β- لیپوپروتئین باعث ایجاد نوروپپتیدها از جمله β- اندورفین می شود. علیم و همکاران حضور β-endorphin immunoreactive در مایعات فولیکولار تخمدانهای طبیعی و پلی کیستیک را نشان داد.

 

درمان ناباروری زنان با طب سوزنی در کرج
درمان ناباروری زنان با طب سوزنی

 

اعتقاد بر این است که تأثیر ترشح گنادوتروپین و چرخه قاعدگی توسط پپتیدهای مخدر درون زا با تأثیر آنها بر ترشح GnRH واسطه می شود….

مرکز β-endorphin هیپوتالاموس و مولد نبض GnRH ، در واقع ، هر دو در داخل هسته کمانی قرار دارند. کوئیگلی و همکارانبرای اولین بار افزایش مهار ترشح ترشح LH در بیماران هیپرپرولاکتینمیک مبتلا به میکروآدنوم هیپوفیز را گزارش کرد.

Ching و Orstead و Spics به ترتیب نشان دادند که پپتیدهای افیونی انتشار GnRH را در موش ها و خرگوش ها مهار می کنند.نقش این نوروپپتیدها ، از جمله β- اندورفین ، در تنظیم ترشح GnRH در انسان به تازگی توسط کالرا و همکارانش بررسی شده است.  و Pau and Spies . رزمانیت و همکاران  نقش پپتیدهای شبه افیونی را در آغاز افزایش چرخه متوسط ​​LH در زنان دوچرخه سوار عادی نشان داد.

در همین حال ، اندازه گیری β اندورفین در مایع فولیکول تخمدان زنان سالم تخمک گذاری سطوح بسیار بالاتری را نسبت به پلاسمای در گردش نشان داد. بالاترین سطح β اندورفین در فولیکول قبل از تخمک گذاری مشاهده شد.

از آنجا که درمان طب سوزنی بر سطوح β- اندورفین تأثیر می گذارد ، که به نوبه خود بر ترشح GnRH و چرخه قاعدگی تأثیر می گذارد ، منطقی است که فرض شود که طب سوزنی ممکن است بر تخمک گذاری و باروری تأثیر بگذارد. مطالعات روی حیوانات نشان داده است که درمان با طب سوزنی ترشح GnRH را عادی کرده و سطح گنادوتروپین محیطی را تحت تأثیر قرار می دهد .


پیشنهاد مطالعه: 13 گیاه که می توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند!؟


محققان مختلف نشان داده اند که در زنان با تخمک گذاری یا تخمک گذاری معمولی ، طب سوزنی بر سطح پلاسمایی FSH ، LH ، E2 و P نیز تأثیر می گذارد….

طب سوزنی به عنوان جانشین hCG در القاء تخمک گذاری با موفقیت توسط Cai (41) استفاده شد. چن و یو  نشان دادند که طب سوزنی الکتریکی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان را عادی می کند و در مطالعه دیگری چن (43) گزارش داد که 6 از 13 چرخه تخلیه تخمک گذاری به درمان طب سوزنی پاسخ می دهد.

مجموعه ای که از دانشگاه هایدلبرگ در آلمان منتشر شد ، از طب سوزنی روی 45 زن نابارور مبتلا به اختلال تخمک گذاری مانند الیگومنوره و نقص فاز لوتئال استفاده کرد. گروه کنترل تحت درمان با بروموکریپتین ، دگزامتازون ، لووتیروکسین ، کلومیفن سیترات (CC) و گنادوتروپین قرار گرفتند. اگرچه محققان به این نتیجه رسیدند که شروع مجدد چرخه های تخمک گذاری در مقایسه با گروه کنترل در گروه طب سوزنی به طور قابل توجهی بیشتر اتفاق می افتد ، اما میزان بارداری بین دو گروه متفاوت نیست.

با این حال ، تفسیر داده های مطالعه به دلیل ناهمگونی جمعیت بیماران و شیوه های درمان بسیار مشکل بود. علاوه بر این ، 7 بارداری در گروه طب سوزنی در واقع با درمان هورمونی 6 ماه پس از قطع طب سوزنی به دست آمد.مطالعه دیگری توسط Stener-Victorin و همکاران انجام شد. استفاده از طب سوزنی برای القاء تخمک گذاری را در 24 زن الیگو/آمنوره مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ارزیابی کرد.

در مرکز درمانی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و طب سوزنی فارغ التحصیل از مالزی در طی چند ماه موفق به درمان ناباروری زنان با طب سوزنی در کرج می شویم.

درصد چرخه های تخمک گذاری در همه افراد از 15 ((در مجموع 3 ماه قبل از درمان) به 66 up تا 3 ماه پس از درمان بهبود یافته است.

در بیماران پاسخگو شاخص توده بدنی (BMI) ، نسبت دور کمر به دور باسن ، غلظت T سرم ، نسبت گلوبولین متصل به هورمون T/جنس سرم و سطح انسولین پایه سرم کمتر بود. آنها پیشنهاد کردند که در این بیماران منتخب مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ، طب سوزنی می تواند به عنوان جایگزینی یا کمکی برای القاء تخمک گذاری دارویی در نظر گرفته شود.یک مطالعه تصادفی کنترل شده تصادفی اخیر توسط Paulus و همکاران.  میزان بارداری را در مجموع 160 بیمار تحت IVF مقایسه کرد.

طب سوزنی در 80 بیمار 25 دقیقه قبل و بعد از ET انجام شد. پس از کنترل متغیرهای گیج کننده ، میزان بارداری بالینی برای گروه طب سوزنی (5/42 درصد) به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل (3/26 درصد) بود.

 

درمان ناباروری زنان با طب سوزنی در کرج
درمان ناباروری زنان با طب سوزنی در کرج

 

اثرات جانبی طب سوزنی علاوه بر تعدیل مرکزی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان ، اثرات طب سوزنی بر سیستم عصبی خودکار به خوبی ثبت شده است…

در اوایل دهه 1980 ، یائو و همکارانش. افسردگی قلبی عروقی طولانی مدت ناشی از تحریک طب سوزنی عصب سیاتیک در موشهای صحرایی پرفشاری خون بدون حساسیت گزارش کرد. در انسان ، طب سوزنی نیز به عنوان مهار کننده سمپاتو نشان داده شد.

پس از طب سوزنی ، فعالیت عصب سمپاتیک با اندازه گیری سطح نوراپی نفرین ، دمای پوست ، فشار خون و آستانه تحمل درد کاهش یافته است.طب سوزنی و کاهش استرسبه خوبی ثبت شده است که ناباروری باعث ایجاد استرس می شود و کاهش استرس به نوبه خود می تواند باروری را بهبود بخشد. با این حال ، رابطه بین استرس و ناباروری یک چرخه معیوب است. انگ زدایی اجتماعی ، کاهش عزت نفس ، عدم توانایی تولید مثل رابطه جنسی ، بار فیزیکی و روانی درمان و عدم کنترل بر نتیجه درمان تنها برخی از عواملی هستند که می توانند منجر به استرس روانی در هر زوجی شوند که درمان ناباروری را دنبال می کنند.

به نوبه خود ، استرس ممکن است منجر به ترشح هورمون های استرس شده و بر مکانیسم های مسئول چرخه قاعدگی طبیعی تخمک گذاری از طریق تأثیر آن بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان تأثیر بگذارد.

در مرکز درمانی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و طب سوزنی فارغ التحصیل از مالزی در طی چند ماه موفق به درمان ناباروری زنان با طب سوزنی در کرج می شویم.

بحث تمرین طب سوزنی برای درمان شرایط پاتوفیزیولوژیکی قابل شناسایی موضوع تحقیقات زیادی بوده است….

مکانیسم های فیزیولوژیکی زمینه ای طب سوزنی مانند انتشار مواد مخدر و سایر پپتیدها در سیستم عصبی مرکزی و محیطی و مهار آن از سیستم عصبی سمپاتیک به طور فزاینده ای در حال اثبات است. نتایج امیدوارکننده ای از آزمایشات معتبر برای استفاده از طب سوزنی در درمان سندرم های مختلف درد ، سوء مصرف مواد و تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی به دست آمده است.

اگرچه نقش قطعی طب سوزنی در درمان ناباروری زنان هنوز مشخص نشده است ، اما تأثیر عصبی و غدد درون ریز آن بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان و داده های بالینی اولیه ای که در اینجا بررسی شده است.

کارآزمایی های بالینی بیشتری را برای بررسی سیستماتیک اثر طب سوزنی در درمان انواع مختلف توجیه می کند. شرایط مربوط به ناباروری زنان مانند اختلال تخمک گذاری مرتبط با PCOS. تاثیر محیطی طب سوزنی در بهبود جریان خون شریان رحمی و در نتیجه ضخامت آندومتر نیز داده های دلگرم کننده ای در مورد تأثیر مثبت بالقوه آن بر کاشت ارائه می دهد.

در مرکز درمانی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و طب سوزنی فارغ التحصیل از مالزی در طی چند ماه موفق به درمان ناباروری زنان با طب سوزنی در کرج می شویم.

در صورت هرگونه سوال یا نیاز به راهنمایی بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید.

برای عضویت در صفحه اینستاگرام طب سنتی شمیم کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X