آیا استفاده از روغن بادام برای صورت شما فوایدی دارد؟

فیزیوتراپی و توانبخشی کرج | طب سوزنی در کرج

آیا استفاده از روغن بادام برای صورت شما فوایدی دارد؟

استفاده از روغن بادام

بادام فقط برای میان وعده یا افزودن به مخلوط دنباله دار نیست. این روغن آجیل همچنین ممکن است از طرق مختلفی برای پوست شما مفید باشد.

روش های باستانی چینی و آیورودا برای قرن ها از روغن بادام برای کمک به تسکین و نرم شدن پوست و درمان زخم ها و بریدگی های جزئی استفاده می کردند. امروزه یافتن روغن بادام در طیف گسترده ای از محصولات آرایشی و زیبایی غیر معمول نیست.

در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به فواید روغن بادام و روش‌های استفاده از آن بر روی پوست خواهیم داشت.

روغن بادام چه مواد مغذی دارد؟

دو نوع روغن بادام وجود دارد: شیرین و تلخ. روغن بادام شیرین نوعی است که برای پوست شما مناسب تر است. حاوی مواد مغذی زیر است:

ویتامین A: رتینول موجود در ویتامین A توانایی تحریک تولید سلول های جدید پوست و صاف کردن خطوط ریز را دارد.
ویتامین E: این ماده مغذی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی کمک کند و به کاهش آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) به پوست کمک کند منبع مورد اعتماد ناشی از نور خورشید.

اسیدهای چرب امگا 3: این مواد مغذی ممکن است به جلوگیری از پیری زودرس و محافظت در برابر آسیب خورشید کمک کنند.
روی: این یک ماده مغذی ضروری برای التیام آکنه یا سایر اسکارهای صورت است. با این حال، شایان ذکر است که روی هنگام مصرف خوراکی برای این منظور مؤثرتر است.

فواید استفاده از روغن بادام برای صورت چیست؟

اگرچه تحقیقات زیادی وجود دارد که فواید خوردن بادام را نشان می دهد، اما شواهد علمی کمتری در مورد فواید استفاده از روغن بادام برای پوست وجود دارد.

با این حال، طبق برخی مطالعات بالینی و شواهد حکایتی، استفاده از روغن بادام روی پوست ممکن است فواید زیر را داشته باشد:

پف و حلقه های زیر چشم را کاهش می دهد. از آنجایی که روغن بادام یک منبع معتبر ضد التهابی است، ممکن است به کاهش تورم پوست کمک کند.
رنگ چهره و رنگ پوست را بهبود می بخشد. روغن بادام به دلیل خاصیت نرم کنندگی، پتانسیل بهبود رنگ و رنگ پوست را دارد.
خشکی پوست را درمان می کند. روغن بادام قرن هاست که برای درمان بیماری های پوستی خشک از جمله اگزما و پسوریازیس استفاده می شود.
آکنه را بهبود می بخشد. محتوای اسید چرب روغن ممکن است به حل کردن چربی اضافی روی پوست کمک کند، در حالی که رتینوئیدهای موجود در روغن ممکن است ظاهر آکنه را کاهش داده و گردش سلولی را بهبود بخشد.

به معکوس کردن آسیب های ناشی از نور خورشید کمک می کند. مطالعات حیوانی نشان داده است که ویتامین E، یکی از مواد مغذی موجود در روغن بادام، ممکن است به کاهش آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک کند.
ظاهر جای زخم را کاهش می دهد. در طب باستانی چینی و آیورودا، از روغن بادام برای کاهش جای زخم استفاده می شد. محتوای ویتامین E ممکن است به صاف کردن پوست کمک کند.

ظاهر ترک های پوستی را کاهش می دهد. طبق یک مطالعه در سال 2016، روغن بادام شیرین ممکن است یک درمان موثر برای پیشگیری و کاهش علائم کشش باشد.

مرکز درمانی طب سنتی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و  فیزیوتراپی و توانبخشی در کرج شروع بکار کرده و تا الان افتخار دارد توانسته با تلفیق طب رایج با طب سنتی بهترین نتایج درمانی را بدست آورده و موجبات رضایت عزیزان استان کرج و دیگر مراجعین میهمان از شهرستان ها را بدست آورد.

آیا استفاده از روغن بادام برای پوست بی خطر است؟

روغن بادام به طور کلی برای استفاده برای پوست شما بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، برخی از اقدامات احتیاطی وجود دارد که باید در نظر داشت.

اگر به آجیل حساسیت دارید، از روغن بادام برای پوست خود استفاده نکنید.
اگر تا به حال از روغن بادام برای پوست خود استفاده نکرده اید، قبل از استفاده از آن روی صورت خود یک آزمایش پچ انجام دهید.
می‌توانید با مالیدن مقدار کمی روغن بادام به داخل مچ دست یا آرنج خود، پچ تست را انجام دهید. اگر در عرض چند ساعت هیچ نشانه ای از قرمزی، خارش، سوزش یا تورم مشاهده نشد، استفاده از روغن بر روی پوست شما بی خطر است.

فیزیوتراپی و توانبخشی کرج | طب سوزنی در کرج
فیزیوتراپی و توانبخشی کرج | طب سوزنی در کرج

چگونه از روغن بادام استفاده کنیم؟

چند روش مختلف برای استفاده از روغن بادام برای صورت وجود دارد.

برخی از افراد دوست دارند از آن به عنوان پاک کننده آرایش استفاده کنند. در واقع، این یک عنصر رایج در بسیاری از محصولات پاک کننده آرایش طبیعی است.

روغن بادام همچنین می تواند در پاک کننده یا مرطوب کننده استفاده شود.

به عنوان پاک کننده آرایش

برای استفاده به عنوان پاک کننده آرایش، مقدار کمی – به اندازه یک آب نبات M&M – را در کف دست خود بمالید. با استفاده از نوک انگشتان خود، روغن را به آرامی به مناطقی که می خواهید آرایش پاک کنید بمالید.

سپس از پنبه یا آب گرم برای پاک کردن روغن استفاده کنید. در ادامه صورت خود را با پاک کننده مورد علاقه خود بشویید.

به عنوان یک پاک کننده

روغن بادام به عنوان روغن حامل شناخته می شود، به این معنی که توانایی حمل روغن های ضروری دیگر را به عمق پوست دارد.

می توانید روغن بادام را با یک روغن ضروری که برای پوست مفید است، مانند گل رز، اسطوخودوس، شمعدانی رز یا روغن لیمو مخلوط کنید. قبل از مالیدن روی صورت، حتما اسانس را در قسمت داخلی آرنج یا مچ دست خود تست کنید.

چند قطره از اسانس را به هر اونس روغن بادام اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مخلوط روغن را روی پوست مرطوب بمالید و با آب گرم بشویید. از آنجایی که این یک پاک کننده روغنی است، ممکن است لازم باشد دو بار آبکشی کنید تا باقیمانده آن پاک شود.

به عنوان یک مرطوب کننده

همچنین می توانید از روغن بادام به عنوان یک روغن مرطوب کننده استفاده کنید.

برای انجام این کار، پوست خود را مانند همیشه بشویید و خشک کنید. سپس، به آرامی مقدار کمی روغن بادام – تقریباً به اندازه نصف یک سکه – را با نوک انگشتان خود به صورت خود بزنید و اجازه دهید جذب پوست شود. اگر از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده می کنید، نیازی به آبکشی ندارید.

خط پایین

روغن بادام هزاران سال است که برای تسکین، نرمی و ترمیم پوست استفاده می شود. به دلیل خواص ضد التهابی و نرم کنندگی و همچنین محتوای مواد مغذی بالای آن، امروزه هنوز هم یک ماده مراقبت از پوست محبوب است.

به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما اگر به آجیل حساسیت دارید، از روغن بادام برای پوست خود استفاده نکنید. اگر تا به حال روغن بادام را امتحان نکرده اید، قبل از استفاده از روغن بادام روی صورت خود یک تست پچ انجام دهید.

اگر مطمئن نیستید که روغن بادام برای پوست شما مناسب است، قبل از استفاده با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام طب سنتی شمیم اینجا کلیلک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر با متخصصان ومشاوران ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X