راه های درمان چاقی چیست؟

تغییرات رژیم غذایی

راه های درمان چاقی چیست؟

تغییرات رژیم غذایی

چاقی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله رژیم غذایی، سبک زندگی کم تحرک، عوامل ژنتیکی، وضعیت سلامتی یا استفاده از برخی داروها. تعدادی از گزینه‌های درمانی می‌توانند به افراد در رسیدن و حفظ وزن مناسب کمک کنند.

حمل وزن اضافی می تواند خطر ابتلا به تعدادی از مشکلات سلامتی را افزایش دهد. کاهش وزن می‌تواند خسته‌کننده و دشوار باشد، اما بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، حتی از دست دادن تنها 5 تا 10 درصد از وزن بدن می‌تواند مزایای سلامتی قابل‌توجهی داشته باشد.

برای فردی که 250 پوند (پوند)، یا 114 کیلوگرم (کیلوگرم) وزن دارد، این به معنای کاهش وزن 12 تا 25 پوند یا 5.7 تا 11.4 کیلوگرم است. کاهش اندک وزن یک دستاورد مهم است.

کاهش وزن به آرامی و به طور مداوم، به عنوان مثال، 1 تا 2 پوند در هفته، اغلب بهتر از کاهش سریع وزن است، زیرا زمانی که فرد به وزن مورد نظر خود برسد، احتمال کاهش وزن بیشتر است.

ورزش و تغییرات رژیم غذایی ابزارهای مفیدی برای کاهش وزن هستند. با این حال، برای برخی افراد، اینها موثر نیستند. در این مورد، دارو یا جراحی ممکن است یک گزینه باشد.

گاهی اوقات، یک بیماری – مانند یک مشکل هورمونی – می تواند منجر به افزایش وزن شود. در این مورد، درمان عدم تعادل می تواند به حل مشکل کمک کند.

مرکز درمانی طب سنتی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و فیزیوتراپی و توانبخشی کرج فارغ التحصیل از مالزی ، با پروانه طبابت با ارائه بهترین خدمات درمانی در رشته‌های زیبایی، تغییرات رژیم غذایی ، رفع بیماری های فشار خون ،  دیابت ، کبد چرب ، مشکلات کمر درد ،  سیاتیک ، ماساژ های لاغری ، آرامشی و … شروع بکار کرده و تا الان افتخار دارد توانسته با تلفیق طب رایج با طب سنتی بهترین نتایج درمانی را بدست آورده و موجبات رضایت عزیزان استان کرج و دیگر مراجعین میهمان از شهرستان ها را بدست آورد.

1. تغییرات رژیم غذایی

یکی از دلایل انباشته شدن وزن و چربی اضافی زمانی است که فرد کالری بیشتری نسبت به مصرف خود مصرف می کند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به افزایش وزن شود.

برخی از انواع غذاها بیشتر منجر به افزایش وزن می شوند. برخی از غذاهای فرآوری شده حاوی مواد افزودنی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. این می تواند تغییراتی در بدن ایجاد کند که منجر به افزایش وزن اضافی می شود.

کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده، تصفیه شده و آماده حاوی قند و چربی بالا، در عین حال افزایش مصرف غلات کامل و سایر غذاهای پر فیبر – مانند میوه ها و سبزیجات تازه – می تواند به کاهش وزن کمک کند.

یکی از مزیت‌های رژیم غذایی پر فیبر این است که بدن سریع‌تر احساس منبع قابل اعتماد کامل می‌کند و باعث می‌شود که غذای بیشتر کمتر وسوسه شود. غلات کامل به فرد کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کند، زیرا انرژی خود را کندتر آزاد می کند.

فیبر و غلات کامل نیز می توانند به کاهش خطر ابتلا به تعدادی از بیماری های مرتبط با سندرم متابولیک کمک کنند.

سندرم متابولیک وضعیتی است که شامل تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله دیابت نوع 2، فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی است. در افراد چاق بیشتر دیده می شود.

یک پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به پیشنهاد یک استراتژی و احتمالاً یک برنامه کاهش وزن مناسب کمک کند.

از رژیم‌های شدید پرهیز کنید

تلاش برای کاهش وزن سریع با رژیم‌های شدید خطرات زیر را به همراه دارد:

ممکن است مشکلات سلامتی جدیدی ایجاد شود.
کمبود ویتامین ممکن است رخ دهد.
دستیابی به کاهش وزن سالم دشوارتر است.
در برخی موارد، پزشک ممکن است توصیه کند که فردی که چاقی شدید دارد باید از یک رژیم غذایی مایع کم کالری پیروی کند. یک متخصص بهداشت باید این استراتژی را زیر نظر داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که فرد در حین پیروی از رژیم غذایی ایمن باقی می ماند.

تغییرات رژیم غذایی
تغییرات رژیم غذایی

پیشنهاد مطالعه: آیا طب سوزنی درمان معجزه آسایی برای همه چیز است؟


2. فعالیت بدنی

در حالی که بدن حتی زمانی که فرد فقط نشسته یا خوابیده است مقداری کالری می سوزاند، اما برای اکثر افراد، هرچه فعال تر باشند، بدن کالری بیشتری می سوزاند.

با این حال، این ممکن است زمان ببرد. برای از دست دادن یک پوند چربی، فرد باید 3500 کالری بسوزاند.

راه های خوب برای شروع فعال شدن عبارتند از:

تند راه رفتن.
شنا كردن.
استفاده از پله ها به جای آسانسور.
یک توقف زودتر از اتوبوس یا قطار پیاده شوید و بقیه راه را پیاده بروید.
انجام کارهایی مانند باغبانی، کارهای خانه یا راه رفتن با سگ همگی در این امر نقش دارند.

 در بیشتر روزهای هفته 60 تا 90 دقیقه فعالیت با شدت متوسط انجام دهید.

افرادی که عادت به ورزش ندارند یا به دلیل مشکلات سلامتی یا حرکتی برایشان دشوار است که فعال باشند، باید در مورد نحوه ورزش و نحوه شروع با یک متخصص بهداشت صحبت کنند.

فردی که عادت به ورزش کردن ندارد نباید با یک فعالیت خیلی شدید شروع کند، زیرا این می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

3. داروهای کاهش وزن

پزشک گاهی اوقات داروهایی مانند اورلاستات (Xenical) را برای کمک به کاهش وزن تجویز می کند.

با این حال، آنها معمولا این کار را فقط در صورتی انجام می دهند که:

تغییرات رژیم غذایی و ورزش منجر به کاهش وزن نشده است.
وزن فرد خطر قابل توجهی برای سلامتی آنها دارد.
مؤسسه ملی بهداشت خاطرنشان می کند که افراد باید از دارو در کنار رژیم غذایی کم کالری استفاده کنند. Orlastat جایگزین تغییرات سبک زندگی نمی شود.

عوارض جانبی شامل علائم گوارشی مانند مدفوع چرب و افزایش یا کاهش دفع مدفوع است. برخی از افراد عوارض ناخواسته ای را بر روی سیستم تنفسی، ماهیچه ها و مفاصل، سردرد و دیگران گزارش کرده اند.

از سال 1997 تا 2010، پزشکان توانستند سیبوترامین را نیز تجویز کنند، اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال 2010 تاییدیه خود را به دلیل نگرانی در مورد عوارض جانبی جدی پس گرفت.

4. جراحی

کاهش وزن یا جراحی چاقی شامل برداشتن یا تغییر بخشی از معده یا روده کوچک فرد است تا به اندازه قبل غذا مصرف نکند یا کالری زیادی جذب نکند.

این می تواند به کاهش وزن فرد کمک کند و همچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و سایر جنبه های سندرم متابولیک را که می تواند با چاقی رخ دهد کاهش دهد.

جراحی می تواند معده را کوچکتر کند یا بخشی از دستگاه گوارش را دور بزند.

اسلیو معده یا نوار معده

جراح از آستین معده یا نوار معده برای کوچکتر کردن معده استفاده می کند.

پس از عمل، فرد نمی تواند بیش از یک فنجان غذا در هر نشستن مصرف کند. این به میزان قابل توجهی مصرف غذا را کاهش می دهد.

بای پس معده

این روش غذا را قادر می‌سازد تا قسمت‌هایی از سیستم گوارشی، به‌ویژه قسمت اول بخش میانی روده کوچک را دور بزند. همچنین ممکن است اندازه معده را کاهش دهد.

این به طور کلی موثرتر از روش های محدود کننده است، اما خطر کمبود ویتامین و مواد معدنی بیشتر است، زیرا بدن دیگر نمی تواند بسیاری از مواد مغذی را جذب کند.

پزشک ممکن است جراحی را برای فردی که BMI 30 یا بالاتر دارد، بسته به نیازهای فردی او توصیه کند.

این شامل:

چه عوارض ناشی از چاقی داشته باشند یا نه.
اثربخشی درمان‌های غیرجراحی که قبلاً انجام داده‌اند.
جراحان اغلب جراحی چاقی را به عنوان روش لاپاراسکوپی یا سوراخ کلید انجام می دهند.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام طب سنتی شمیم اینجا کلیلک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر با متخصصان ومشاوران ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X