فواید ورزش بعد از آسیب نخاعی

سلامتی و تغذیه

فواید ورزش بعد از آسیب نخاعی

سلامتی و تغذیه

آسیب نخاعی

آسیب نخاعی (SCI) – آسیب به هر قسمت از نخاع یا اعصاب در انتهای کانال نخاعی – اغلب باعث تغییرات دائمی در قدرت، حس و سایر عملکردهای بدن در زیر محل آسیب می شود. اثرات یک آسیب مانند این می تواند برای بیماران و خانواده های آنها مخرب باشد. اما ورزش و فعالیت بدنی می تواند به ویژه برای بیماران SCI مفید باشد. در اینجا دلیل آن است:

فعالیت بدنی برای همه ما مهم است. ورزش خطر ابتلا به مشکلات مزمن سلامتی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت و حتی برخی از انواع سرطان را کاهش می دهد. برای افراد مبتلا به ضایعه نخاعی، می تواند مزایای سلامتی بیشتری داشته باشد.

مرکز درمانی طب سنتی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و فیزیوتراپی و توانبخشی کرج فارغ التحصیل از مالزی ، با پروانه طبابت با ارائه بهترین خدمات درمانی در رشته‌های زیبایی، سلامتی و تغذیه ، رفع بیماری های فشار خون ،  دیابت ، کبد چرب ، مشکلات کمر درد ،  سیاتیک ، ماساژ های لاغری ، آرامشی و … شروع بکار کرده و تا الان افتخار دارد توانسته با تلفیق طب رایج با طب سنتی بهترین نتایج درمانی را بدست آورده و موجبات رضایت عزیزان استان کرج و دیگر مراجعین میهمان از شهرستان ها را بدست آورد.

افرادی که از نظر جسمی فعال تر هستند، دارای خطر کمتری برای ابتلا به عوارض ثانویه مانند عفونت های دستگاه ادراری، زخم های فشاری و بیماری های تنفسی هستند. فعالیت بدنی همچنین می تواند به شما در مدیریت بهتر مشکلاتی مانند اسپاسم، افزایش وزن و درد مزمن کمک کند. این می تواند به بهبود قدرت و استقامت شما کمک کند، که به نوبه خود می تواند توانایی شما را برای انجام کارهای روزمره مانند انتقال و هل دادن ویلچر دستی بهبود بخشد. به علاوه، مطالعات متعدد تحقیقاتی نشان داده است که افرادی که از نظر بدنی فعال هستند کمتر دچار احساس اضطراب، تنهایی و افسردگی می شوند.

سازگاری با زندگی پس از آسیب نخاعی دشوار است. ورزش نه تنها به ادامه توانبخشی کمک می کند، بلکه به یک سبک زندگی سالم نیز کمک می کند. حضور در یک مرکز تناسب اندام یا شرکت در یک ورزش یا فعالیت تفریحی فرصتی را برای ملاقات با افراد دیگری که علایق مشترک دارند، سرگرمی و احساس موفقیت واقعی را فراهم می کند. جنبه روانشناختی ورزش می تواند یک ابزار انگیزشی عالی برای همه باشد و می تواند تا حد زیادی در بهبود کیفیت کلی زندگی کمک کند.

ورزش برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

ورزش هوازی برای حفظ سلامت قلب و عروق

تمرینات مبتنی بر قدرت برای حفظ توانایی انجام فعالیت های روزمره زندگی و تحرک و همچنین جلوگیری از آسیب ناشی از ضعف یا عدم تعادل عضلانی
تمرین انعطاف پذیری برای بهبود دامنه حرکتی و کاهش اسپاستیسیتی.
در حال حاضر، ورزش تنها مداخله شناخته شده‌ای است که می‌تواند اثرات ماندگاری بر عملکرد پس از آسیب نخاعی داشته باشد، هم در ارتقای بهبودی عصبی و هم در کاهش عوارض ثانویه. هیچ “قرص جادویی” وجود ندارد که بتواند جایگزین تمام فواید ورزش شود. سلامتی و تغذیه

سلامتی و تغذیه
سلامتی و تغذیه

برنامه دوچرخه سواری مستقل بورک FES

چالش تناسب اندام بورک با استفاده از تجهیزات موجود در بخش فیزیوتراپی سرپایی یک برنامه ورزشی فردی را ارائه می دهد. این برای اعضای جامعه یا بیماران سابق که به صندلی چرخدار متصل هستند و/یا دارای اختلالات عصبی مانند SCI هستند، در نظر گرفته شده است. چالش تناسب اندام بورک که توسط یک فیزیوتراپیست با کمک سایر متخصصان سلامت نظارت می شود، به شرکت کنندگان کمک می کند استقامت و سلامت قلبی عروقی و همچنین قدرت و انعطاف پذیری عضلات خود را حفظ یا بهبود بخشند.

برنامه دوچرخه سواری مستقل بورک FES نیز در بخش PT سرپایی برگزار می شود.

این برنامه که مجدداً توسط یک فیزیوتراپ نظارت می‌شود، به بیماران سابق یا اعضای جامعه واجد شرایط مبتلا به آسیب‌های عصبی این فرصت را می‌دهد تا از سیکل‌های پیشرفته FES ما برای بهبود قدرت و استقامت پا و بازو استفاده کنند. تحریک الکتریکی عملکردی (FES) از تکانه های الکتریکی استفاده می کند که از طریق الکترودهای سطحی به اعصاب محیطی ماهیچه های محترم ارسال می شود تا آنها را تحریک کند.

با استفاده از این تحریک، عضلات فلج شده یا به شدت ضعیف شده توسط SCI می توانند برای کمک به پدال زدن دوچرخه تحریک شوند تا منقبض شوند. با افزایش قدرت، مقاومت و مدت زمان سواری افزایش می یابد. تجزیه و تحلیل داده های سواری هر بار ضبط می شود و به صورت بی سیم ذخیره می شود تا سوابق دقیق و بازیابی عینی داده ها ثبت شود.

فیزیوتراپیست برک و سایر مربیان آموزش دیده می توانند به پیشرفت کمک کنند.

طبق مطالعه ای که در سال 2009 در موسسه ملی بهداشت منتشر شد، مزایای برنامه سوارکاری FES، علاوه بر قدرت و بهبود قلبی عروقی، می تواند تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود بخشد و سطح افسردگی را کاهش دهد.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام طب سنتی شمیم اینجا کلیلک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر با متخصصان ومشاوران ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X