سلامت طب سوزنی: آنچه باید بدانید

فیزیوتراپی و توانبخشی کرج | طب سوزنی در کرج

سلامت طب سوزنی: آنچه باید بدانید

سلامت طب سوزنی در کرج

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی تکنیکی است که در آن پزشکان برای درمان مشکلات سلامتی، سوزن های ظریفی را وارد پوست می کنند. سوزن ها ممکن است به صورت دستی یا با جریان های الکتریکی کوچک تحریک شوند (الکترو سوزن). طب سوزنی حداقل 2500 سال است که به شکلی مورد استفاده قرار گرفته است. این دارو از طب سنتی چینی سرچشمه گرفته است اما از دهه 1970 در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است.

چقدر از طب سوزنی استفاده می شود؟

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، طب سوزنی در 103 کشور از 129 کشوری که داده ها را گزارش کرده اند استفاده می شود.

در ایالات متحده، داده های نظرسنجی مصاحبه ملی سلامت نشان داد که تعداد مصرف کنندگان طب سوزنی بین سال های 2002 تا 2012 50 درصد افزایش یافته است. در سال 2012، آخرین سالی که آمار برای آن در دسترس است، 6.4 درصد از بزرگسالان ایالات متحده گزارش دادند که از طب سوزنی استفاده کرده اند. طب سوزنی، و 1.7 درصد گزارش کردند که در 12 ماه گذشته از آن استفاده کرده اند.

مرکز درمانی طب سنتی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و  فیزیوتراپی و توانبخشی در کرج شروع بکار کرده و تا الان افتخار دارد توانسته با تلفیق طب رایج با طب سنتی بهترین نتایج درمانی را بدست آورده و موجبات رضایت عزیزان استان کرج و دیگر مراجعین میهمان از شهرستان ها را بدست آورد.

طب سوزنی برای چه مواردی استفاده می شود؟

داده های نظرسنجی ملی نشان می دهد که در ایالات متحده، طب سوزنی بیشتر برای دردهایی مانند درد کمر، مفاصل یا گردن استفاده می شود.

طب سوزنی چگونه از نظر علمی کار می کند؟

نحوه عملکرد طب سوزنی به طور کامل درک نشده است. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی ممکن است اثراتی بر سیستم عصبی، اثرات بر سایر بافت‌های بدن و اثرات غیراختصاصی (دارونما) داشته باشد.

مطالعات بر روی حیوانات و افراد، از جمله مطالعاتی که از روش‌های تصویربرداری برای مشاهده آنچه در مغز اتفاق می‌افتد، استفاده کردند، نشان داده‌اند که طب سوزنی ممکن است بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر بگذارد.

طب سوزنی ممکن است اثرات مستقیمی بر روی بافت هایی که سوزن ها در آن وارد می شوند داشته باشد. این نوع اثر در بافت همبند دیده شده است.
طب سوزنی اثرات غیراختصاصی دارد (اثرات ناشی از جنبه های اتفاقی یک درمان و نه مکانیسم اصلی اثر آن). اثرات غیراختصاصی ممکن است به دلیل اعتقاد بیمار به درمان، رابطه بین پزشک و بیمار یا سایر عواملی باشد که مستقیماً در اثر گذاشتن سوزن ایجاد نمی شوند.

در بسیاری از مطالعات، مزایای طب سوزنی در مقایسه با روش‌های طب سوزنی ساختگی (شبیه‌سازی شده یا ساختگی) بیشتر بوده است، مانند استفاده از دستگاهی که پوست را می‌کوبد اما در آن نفوذ نمی‌کند. این یافته ها نشان می دهد که اثرات غیر اختصاصی به اثر مفید طب سوزنی بر درد یا سایر علائم کمک می کند.

در تحقیقات اخیر، یک اثر غیراختصاصی به روشی منحصر به فرد نشان داده شد: به بیمارانی که در طول جلسه قبلی طب سوزنی تسکین درد را تجربه کرده بودند، ویدئویی از آن جلسه نشان داده شد و از آنها خواسته شد تا تصور کنند که درمان دوباره اتفاق می افتد. این تکنیک تصویربرداری با هدایت ویدئویی اثر تسکین درد قابل توجهی داشت.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام طب سنتی شمیم اینجا کلیلک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X