آیا طب سوزنی می تواند به درد گردن کمک کند؟

آیا طب سوزنی می تواند به درد گردن کمک کند؟

طب سوزنی برای درد گردن

طب سوزنی برای گردن درد آیا کار می کند؟ اثرات جانبی خطرات در مقابل. ماساژ دادن هزینه خلاصه طب سوزنی نوعی طب سنتی چینی است که در آن پزشک سوزن هایی را در نقاط خاص طب سوزنی فرو می کند تا جریان انرژی را بهبود بخشد. برخی از افراد از طب سوزنی برای گردن درد استفاده می کنند و تعداد کمی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است کمک کننده باشد.

اگرچه شواهد حکایتی از استفاده از طب سوزنی برای تسکین درد حمایت می کند، بسیاری از مطالعات منبع معتبر در مورد طب سوزنی برای گردن درد کوچک، طراحی ضعیفی دارند یا فقط پیشرفت های جزئی را نشان می دهند.

به همین دلیل، طب سوزنی یک نوع طب جایگزین و مکمل باقی می ماند. تحقیقات بیشتر ممکن است نشان دهد که طب سوزنی چگونه کار می کند، نشان می دهد که چقدر موثر است و توضیح می دهد که چه زمانی باید استفاده شود. در حال حاضر، مطمئن ترین گزینه برای افرادی که می خواهند گردن درد خود را با طب سوزنی درمان کنند، استفاده از آن به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمان های خط اول است.

مرکز درمانی طب سنتی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و  فیزیوتراپی و توانبخشی در کرج شروع بکار کرده و تا الان افتخار دارد توانسته با تلفیق طب رایج با طب سنتی بهترین نتایج درمانی را بدست آورده و موجبات رضایت عزیزان استان کرج و دیگر مراجعین میهمان از شهرستان ها را بدست آورد.

بیش از 3000 سال است که پزشکان طب سنتی چین از طب سوزنی برای مدیریت انواع بیماری ها استفاده می کنند.

قرار دادن سوزن طب سوزنی باعث افزایش گردش خون، کاهش التهاب و آزاد شدن مواد شیمیایی عصبی مانند دوپامین و سروتونین می شود. این می تواند درد را تسکین دهد و باعث آرامش شود.

در طول درمان با طب سوزنی برای گردن درد، پزشک بر اساس علائم فرد، سابقه سلامتی و اینکه آیا با جلسات قبلی طب سوزنی پیشرفت کرده است، تعیین می کند که کدام نقاط به تحریک نیاز دارند.

برخی از پزشکان طب سوزنی را با درمان های دیگر ترکیب می کنند. اینها ممکن است شامل ماساژ، آروماتراپی و تکنیک های آرام سازی باشد.

توجه به این نکته ضروری است که سوزن ها فقط به لایه بیرونی پوست نفوذ می کنند، بنابراین معمولاً دردناک نیستند.

blank
فیزیوتراپی و توانبخشی کرج | طب سوزنی در کرج

آیا کار می کند؟

شواهد در حال ظهور نشان می دهد که طب سوزنی برای گردن درد ممکن است موثر باشد.

یک متاآنالیز در سال 2020 شواهد متوسطی را برای حمایت از استفاده از طب سوزنی برای گردن درد یافت. این تجزیه و تحلیل شامل شش کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده بود که همگی کاهش درد گردن را در مقایسه با دارونما و بدون درمان گزارش کردند.

تجزیه و تحلیل عوارض جانبی کمی از طب سوزنی را نشان داد، اما یک محدودیت عمده، ناهماهنگی بین مطالعات در گزارش نتایج بود. بنابراین، تشخیص اینکه آیا و چقدر درمان می تواند درد را تسکین دهد، دشوار است.

یک مقاله 2021 منبع معتبر تحقیقات قبلی در مورد طب سوزنی و همچنین سایر درمان های مکمل، مانند سوزن خشک و حجامت را برجسته می کند. نتیجه گیری شد که هر سه به احتمال زیاد مزایایی را ارائه می دهند.

یکی از مرورهای سیستماتیک ذکر شده، انواع مختلفی از درد را بررسی کرد. این نشان داد که شرکت کنندگان در طب سوزنی در مقایسه با عدم درمان، شدت درد، ناتوانی و عملکرد کمتری را گزارش کردند. با این حال، تفاوت بین طب سوزنی و دارونما کم بود یا وجود نداشت.

این نشان می دهد که حداقل برخی از مزایای طب سوزنی ممکن است به دلیل اثر دارونما باشد.

اسپوندیلوز گردن، یک بیماری دژنراتیو که بر دیسک‌های ستون فقرات تأثیر می‌گذارد، منبع نسبتاً شایع گردن درد است. یک مطالعه در سال 2021، طب سوزنی را برای درمان این بیماری ارزیابی کرد. شرکت کنندگان به مدت 4 هفته تحت طب سوزنی بهینه، کم عمق یا دارونما قرار گرفتند.

در پایان مطالعه، شرکت‌کنندگان با طب سوزنی بهینه، تسکین درد بیشتری را نسبت به گروه‌های کم عمق و تقلبی گزارش کردند. پس از 16 هفته، تفاوت آماری معنی داری بین گروه ها وجود داشت.

این نشان می‌دهد که نه تنها طب سوزنی می‌تواند به درمان گردن درد اسپوندیلوز کمک کند، بلکه نشان می‌دهد که اثرات آن صرفاً به دلیل دارونما نیست.

علاوه بر این، مهم است که توجه داشته باشید که طب سوزنی “شما” اغلب برای آزمایش اثر دارونما استفاده می شود و این عمل تا حد زیادی نادیده گرفته می شود.

یک مطالعه بزرگ در سال 2012 با منبع معتبر تفاوت‌های بین طب سوزنی واقعی و ساختگی را ارزیابی کرد و به این نتیجه رسید که طب سوزنی واقعی مؤثرتر از اثر دارونما است. این مطالعه نشان داد که طب سوزنی می تواند در درمان درد مزمن موثر باشد.

اثرات جانبی
عوارض جانبی ناشی از طب سوزنی به طور کلی خفیف است. آنها ممکن است شامل منبع مورد اعتماد باشند:

کبودی
درد در طول جلسه
حساسیت در محل قرار دادن
خون ریزی
سرگیجه
سبکی سر
سردرد

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام طب سنتی شمیم اینجا کلیلک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر با متخصصان ومشاوران ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X