آنچه در مورد فیزیوتراپی و سرگیجه باید بدانید

آنچه در مورد فیزیوتراپی و سرگیجه باید بدانید؟

فیزیوتراپی و سرگیجه

سرگیجه به یک حس حرکتی کاذب اشاره دارد که می تواند بدون در نظر گرفتن اینکه فرد در حال حرکت است رخ دهد. این به خودی خود یک بیماری نیست بلکه یک علامت احتمالی از چندین بیماری پزشکی است.

فیزیوتراپی ممکن است به فرد در کاهش یا از بین بردن سرگیجه کمک کند. با این حال، آنها باید ابتدا با یک دکتر صحبت کنند که بتواند علت اصلی را تعیین کند.

هنگامی که پزشک تشخیص را تأیید کرد، ممکن است فیزیوتراپی را برای کمک به بهبود علائم فرد توصیه کند.

این مقاله توضیح می دهد که چگونه فیزیوتراپی می تواند به افرادی که سرگیجه دارند کمک کند. همچنین به تمریناتی می پردازد که فرد می تواند در خانه امتحان کند و توضیح می دهد که چگونه یک فیزیوتراپیست پیدا کند.

مرکز درمانی طب سنتی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و  فیزیوتراپی و توانبخشی در کرج شروع بکار کرده و تا الان افتخار دارد توانسته با تلفیق طب رایج با طب سنتی بهترین نتایج درمانی را بدست آورده و موجبات رضایت عزیزان استان کرج و دیگر مراجعین میهمان از شهرستان ها را بدست آورد.

سرگیجه چیست؟

سرگیجه به احساس حرکتی اشاره دارد که با اعمال فرد ارتباطی ندارد و معمولاً منبع قابل اعتماد به عنوان یک احساس چرخش ظاهر می شود. گاهی اوقات ممکن است این احساس را در فرد ایجاد کند که گویی اطرافش در اطراف او می چرخد.

سرگیجه یکی از علائم مشکلات دیگر است. با این حال، ممکن است در کنار علائم دیگری مانند مشکلات تعادل، حالت تهوع و بیماری حرکت نیز رخ دهد یا منجر به آن شود.

دو نوع سرگیجه وجود دارد: محیطی و مرکزی.

سرگیجه محیطی حدود 80٪ از موارد مورد اعتماد را تشکیل می دهد و اغلب نتیجه سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV) است.

20 درصد بقیه موارد، سرگیجه مرکزی است که از ضایعات روی ساقه مغز یا مسائل دیگری که بر مغز تأثیر می گذارد، ناشی می شود.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) و میگرن می توانند باعث سرگیجه مرکزی شوند.

BPPV چیست؟

BPPV زمانی اتفاق می‌افتد که کریستال‌های کربنات کلسیم در گوش، معروف به کانال، شل شده و به داخل یکی از کانال‌های پر از مایع حرکت می‌کنند.

این شایع ترین علت سرگیجه محیطی است.

این کریستال ها در حرکت طبیعی مایع در کانال ها اختلال ایجاد می کنند. هدف این مایع حس کردن حرکت است، اما اختلالات می تواند باعث ارسال سیگنال های نادرست به مغز شود.

این امر مغز را فریب می دهد تا فکر کند که یک فرد در حال حرکت است، حتی اگر اینطور نباشد. سیگنال کاذب با آنچه گوش دیگر حس می کند و چشم ها می بیند در تضاد است. این اطلاعات متناقض باعث ایجاد احساس چرخش می شود که به عنوان سرگیجه شناخته می شود.

فیزیوتراپی و توانبخشی کرج | طب سوزنی در کرج
فیزیوتراپی و توانبخشی کرج | طب سوزنی در کرج

آیا فیزیوتراپی می تواند کمک کند؟

فیزیوتراپی می تواند به سرگیجه کمک کند. مناسب ترین تمرینات ممکن است بسته به نوع سرگیجه متفاوت باشد. فرد باید قبل از انجام فیزیوتراپی یا انجام تمرینات ورزشی در خانه از تشخیص صحیح اطمینان حاصل کند.

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است از یک نوع فیزیوتراپی به نام درمان توانبخشی دهلیزی (VRT) برای کمک به سرگیجه استفاده کنند. VRT ممکن است به افراد مبتلا به سرگیجه ناشی از BPPV، صدمات سر، ضایعات سیستم عصبی مرکزی و علل نامشخص کمک کند.

با این حال، این نوع درمان ممکن است برای همه علل سرگیجه موثر نباشد. هدف VRT این است که به فرد کمک کند سرگیجه را از محرک های شناخته شده پیش بینی کند و برای جلوگیری از بروز آن اقدام کند. در نتیجه، افرادی که حوادث پراکنده و غیرقابل پیش بینی را تجربه می کنند ممکن است از VRT بهره مند نشوند.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام طب سنتی شمیم اینجا کلیلک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر با متخصصان ومشاوران ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X