آیا افراد مبتلا به ام اس می توانند طب سوزنی کنند؟

فیزیوتراپی و توانبخشی کرج | طب سوزنی در کرج

آیا افراد مبتلا به ام اس می توانند طب سوزنی کنند؟

مبتلا به ام اس

طبق گفته انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس، افراد مبتلا به ام اس معمولاً زمانی که یک متخصص طب سوزنی مجاز این روش را انجام می دهد، طب سوزنی را به خوبی تحمل می کنند. متخصصان طب سوزنی را بی خطر می دانند و عوارض جانبی کمتری نسبت به بسیاری از درمان های شناخته شده دیگر دارد.

این سازمان خاطرنشان می کند که تنها 216 گزارش از عوارض طب سوزنی در سراسر جهان طی یک دوره 20 ساله وجود داشته است. اینها عموماً با طب سوزنی‌هایی که آموزش‌دیده ضعیفی داشتند مرتبط بودند.

آیا طب سوزنی به ام اس کمک می کند؟

افراد ممکن است گاهی از طب سوزنی به عنوان یک درمان مکمل استفاده کنند، به این معنی که آنها از آن با درمان های سنتی و داروها استفاده می کنند. پزشکان طب سوزنی را یک درمان بالقوه برای ام اس نمی دانند.

طبق تحقیقات، طب سوزنی ممکن است بر علائم زیر تأثیر بگذارد:

درد

اسکن های MRI نشان داده اند که طب سوزنی در نقاط خاصی از بدن باعث ایجاد تغییراتی در فعالیت مغز می شود. برخی از این تغییرات در مناطقی از مغز که در ایجاد درد نقش دارند رخ می‌دهد و زمانی ظاهر می‌شوند که فرد اثرات تسکین‌دهنده‌ای را احساس کند.

با این حال، این شواهد روشنی نیست که نشان دهد طب سوزنی درد را تسکین می دهد. دانشمندان تلاش کرده اند توضیح دهند که چرا برخی از افراد ممکن است تسکین درد ناشی از طب سوزنی را گزارش کنند. برخی معتقدند که این فرآیند ممکن است پیام‌رسان‌های شیمیایی را در بدن آزاد کند که درد را کاهش می‌دهد. برخی دیگر فکر می کنند که اثر دارونما ایجاد می کند، به این معنی که کار می کند زیرا مردم معتقدند که این روش مفید است.

با این حال، نویسندگان یک مطالعه قدیمی تر از منبع معتبر 2012، که اثرات طب سوزنی را بر درد مزمن بررسی می کرد، به این نتیجه رسیدند که طب سوزنی “بیش از یک دارونما” است، و آن را به یک گزینه درمانی معتبر تبدیل می کند.

فیزیوتراپی و توانبخشی در کرج  تا الان افتخار دارد توانسته با تلفیق طب رایج با طب سنتی بهترین نتایج درمانی را بدست آورده و موجبات رضایت عزیزان استان کرج و دیگر مراجعین میهمان از شهرستان ها را بدست آورد.

blank
فیزیوتراپی و توانبخشی کرج | طب سوزنی در کرج
راه رفتن

یک مطالعه کوچک اشاره می کند که حدود 85٪ از افراد مبتلا به ام اس، اختلال در راه رفتن را به عنوان علامتی گزارش می کنند که به طور قابل توجهی فعالیت های روزانه آنها را محدود می کند.

در این مطالعه، 95 درصد از شرکت‌کنندگانی که طب سوزنی دریافت کردند، توانستند مسافت 25 فوتی را سریع‌تر راه بروند، در حالی که تنها 45 درصد از افرادی که «طب سوزنی ساختگی» دریافت کردند، بودند.

محققان برای تایید اثرات طب سوزنی بر راه رفتن در افراد مبتلا به ام اس باید مطالعات بیشتری در مقیاس بزرگتر انجام دهند.

برای هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر با متخصصان ومشاوران ما تماس بگیرید.

سلامت روان

فقدان مطالعات گسترده ای وجود دارد که شواهدی از اثرات طب سوزنی بر سلامت روان افراد مبتلا به ام اس ارائه دهد.

با این حال، در یک مطالعه آزمایشی کوچک، شرکت کنندگان مبتلا به ام اس که طب سوزنی داشتند، کاهش قابل توجهی در موارد زیر گزارش کردند:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • فشار
  • خستگی
  • تداخل خواب
آنها همچنین به بهبودهایی در موارد زیر اشاره کردند:
  • رفتارهای ارتقا دهنده سلامت کلی
  • خودکارآمدی در ارتقای سلامت
  • کیفیت زندگی
  • عملکرد اجتماعی
  • عملکرد مثانه.

یک مطالعه اولیه کوچک در کانادا نشان داد که طب سوزنی ممکن است بی اختیاری و فوریت مثانه را در افراد مبتلا به ام اس بهبود بخشد. با این حال، بسته به طب سوزنی که این روش را انجام می دهد، تأثیر آن متفاوت است.

چقدر طول می کشد تا کار کند؟

یک فرد معمولاً در یک یا دو جلسه هفتگی طب سوزنی شرکت می کند.

مدت زمانی که طول می کشد تا درمان اثر کند در بین افراد متفاوت است. کسانی که مزایایی را تجربه می کنند معمولاً متوجه می شوند که در طی شش تا ده جلسه اتفاق می افتد.

با این حال، افراد مبتلا به ام اس یا سایر بیماری های مزمن ممکن است به دوره طولانی تری از درمان نیاز داشته باشند.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام طب سنتی شمیم اینجا کلیلک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X