تاریخچه گیاهان دارویی

طب سنتی شمیم

درمان به وسیله گیاهان دارویی روشی است که قدمت آن به هزاران سال قبل برمی گردد،انسان ها در ادوار گذشته برای درمان بیماری های خود انتخابی جز گیاهان دارویی نداشتند.

امروزه با پیشرفت علم در زمینه پزشکی اگرچه درمان ازطریق داروهای شیمیایی رواج دارد اما بسیاری از افراد برای درمان بیماری های خود از طب سنتی و خواص گیاهان دارویی استفاده می کنند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های مزمن وحاد نیز در سراسر جهان استفاده می شوند مانند بیماری های قلبی،سیستم ایمنی ضعیف، رفع پروستات،التهاب و… و اثر بخشی این داروها در بسیاری از تحقیقات نشان داده شده.

امروزه گرایش به استفاده از داروهای گیاهی رواج بیشتری پیدا کرده است. اثرات جانبی داروهای شیمیایی‌، الزامات زیست‌ محیطی و روند تدریجی گرایش به‌ سوی فرآورده‌های طبیعی سبب شده تا به‌ویژه در دهه‌ی اخیر استفاده از گیاهان دارویی در کشورهای پیشرفته شتابی بیشتر یابد ولی عوارض ناشناخته آن تهدید جدی برای مصرف خودسرانه و بیش از حد مجاز آنها محسوب می شود.

بعضی بر این باورند که داروهای گیاهی همانند داروهای شیمیایی عوارضی ندارند اما این تصور بسیار اشتباه است داروهای گیاهی علاوه بر فوایدشان عوارض نیز دارند.
داروهای گیاهی در ایران

تاریخ طب سنتی و درمان از طریق گیاهان دارویی در کشور ما مربوط به دوره آریایی می باشد و اوستا اولین کتابی است که از گیاهان دارویی سخن گفته است. به نقل از اوستا اولین پزشک ایرانی تریته پدر گرشاسب پهلوان بوده است که از کاربرد گیاهان دارویی و عصاره آنها اطلاع داشته و مقام او در طب نظیر مقام ایمهوتپ در مصر باستان، انقلبیوس در یونان و آسکولانیوس در روم بوده است.

ایران یکی از هفت کشور آسیایی است که دارای انواع زیاد و متنوع از گیاهان دارویی است. همچنین در سال های گذشته مردم ایران میل بیشتری نسبت به گیاهان دارویی پیدا کرده اند.

جایگاه داروهای گیاهی از یک سال پیش در کشور با تحولات علمی- تخصصی نظام مندتر شده است. تشکیل ستاد گیاهان دارویی و طب ایرانی، تاسیس دانشکده طب سنتی، ایجاد درمانگاه ها و مراکز تحقیقاتی و آموزش تخصصی گروهی از پزشکان و داروسازان نمادی از تحول و نظام مندی نسبت به جایگاه طب سنتی ایران و درمان دارو گیاهی است.امروزه تخمین زده می شود که 75 هزار گیاه دارویی در سراسر جهان وجود داشته باشد و تاکنون 5000 داروی گیاهی توسط صنایع دارویی جهان ساخته و به بازار عرضه می شود .در ایران بیش از 130 نوع داروی گیاهی وجود دارد.
تهیه گیاهان دارویی

رشد انواع گیاهان دارویی به آب و هوا و نوع خاک منطقه بستگی دارد پس در همه جا نمی توان گیاهان دارویی پیدا ویا پرورش داد به ویژه اینکه هرگیاهی در طبیعت دارای روند رشدی مخصوص به خود است. خواص گیاهان در فصول ، هفته‌ها و حتی روز و شب متغیر است برای مثال بعضی از گیاهان در هنگام صبح و بعضی به موقع عصر و شب معطر می‌شوند. بنابراین از نظر خواص دارویی ، زمان مناسب برداشت محصول دارای اهمیت خاصی است. قسمتهای مختلف گیاه نیز دارای اثرات متفاوت هستند.

در بسیاری از موارد ماده موثر عمدتا در برگ ، شکوفه ، ساقه ، ریشه ، بذر یا میوه است. همیشه گلها را قبل از ظهر یعن زمانی که شبنم یا رطوبت شبانه از بین رفته است جمع آوری می‌کنند. هنگامی که جمع آوری برگ مورد نظرات بعد از هر قبل از غروب آفتاب ، کار جمع آوری انجام می‌شود. بعضی از گیاهان باید در ظروف سربسته و یا در کیسه کتانی نگهداری شوند. کسانی که ذخیره سازی می‌کنند باید مرتبا از نمونه‌ها بازدید کرده واز آفات و امراض احتمالی آگاه باشند.

بعضی از گیاهان دارویی مهم
آویشن:

آویشن یکی از مهم ترین گیاه دارویی با خواص بسیار است که از آن در صنایع آرایشی نیز استفاده می شود.

درمان سرفه
درمتن سردرد
درمان سرماخوردگی
تقویت اعصاب
رفع بیخوابی

بابونه وحشی

درمان میگرن
رفع اضطراب و افسردگی
درمان بیماری های التهابی
تب بالا
درمان سرماخوردگی

گل سرخ

گل محمدی در ایران به تجارت موفقی تبدیل شده و خواص بسیار آن به همگان شناخته شده است.

لاغری
تقویت پوست و مو
رفع درد قاعدگی
ضد اسهال
پاکسازی کبد و کلیه

بومادران

بومادران یکی گیاهان پر خاصیت است که در نیم کره شمالی زمین یافت می شود.

تنظیم فشار خون بالا
کاهش اضطراب
درمان زخم
تنظیم چرخه قاعدگی
درمان تب بالا

نعناع

نعنای گیاهی توجه داشته باشید نعنای که روزانه به عنوان سبزی خوردن از آن استفاده می کنید با نعنا کوهی که به صورت خود رو رشد می کند متفاوت است.

بادشکن
ضد تهوع
ضد سرفه
ازبین یدن کرم های معده و روده
درمان سرماخوردگی

ارگانو

گیاه ارگانو دارای عطر بسیار خوبی است ارگانو حاوی دو ترکیب قدرتمند به نام های کارواکرول و تیمول است که در درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.

تقویت سیستم ایمنی
رفع گرفتگی بینی
کمک به سلامت قلب
درمان قند خون بالا
خلط آور
معرق
ضدالتهاب

طب سنتی شمیم🌱

ارائه دهنده کلیه محصولات و خدمات درمانی سنتی و طبیعی

محصولات طب سنتی شمیم

طب سنتی کرج

بهترین متخصص طب سنتی کرج

دکتر طب سنتی کرج

مرکز درمانی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی تخصصی زیبایی طب سنتی و طب سوزنی فارغ التحصیل از مالزی با پروانه طبابت در استان البرز از سال ۹۷ با ارائه بهترین خدمات درمانی در رشته‌ های زیبایی رفع بیماری های فشار خون دیابت کبد چرب مشکلات کمر درد.شروع بکار کرده و تا الان افتخار دارد توانسته با تلفیق طب رایج با طب سنتی بهترین نتایج درمانی را بدست آورده و موجبات رضایت عزیزان کرجی و دیگر مراجعین میهمان از شهرستانها از بدست آورد.

جهت کسب اطلاعات تماس و مشاوره رایگان در خرید محصولات به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

تماس با مرکز طب سنتی شمیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X