درمان با طب سوزنی

طب سوزنی چیست؟

درمان با طب سوزنی

طب سوزنی جزء مهمی از طب سنتی چینی است که شامل وارد کردن سوزن های نازک در نقاط خاص بدن می شود و برای درمان و پیشگیری از طیف وسیعی از شرایط و بیماری ها، حتی سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود.

طب سوزنی جزء مهمی از طب سنتی چینی (TCM) است که شامل وارد کردن سوزن های نازک در نقاط خاص بدن (نقاط طب سوزنی) است که بیشتر آنها بر اساس اثرات بالینی آنها بر روی خطوطی به نام مریدین گروه بندی می شوند. تئوری TCM در مورد طب سوزنی تا حدی بر این فرض استوار است که خون و انرژی به نام چی (تلفظ چی) به صورت چرخه ای از طریق این نصف النهارها در گردش است. این جریان انرژی برای سلامتی لازم است.

انسداد در چی می تواند منجر به درد و/یا بیماری شود. (بسیاری از شیوه های طب سنتی شرقی بر بهبود جریان و تعادل چی تمرکز دارند.) بنابراین، پزشکان TCM نقاط طب سوزنی خاصی را در امتداد نصف النهارها سوزن می زنند تا جریان سالم و تعادل چی و خون را در آنها بازگردانند (یا حفظ کنند).

پزشکان TCM از طب سوزنی برای درمان و پیشگیری از طیف وسیعی از شرایط و بیماری ها، حتی سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می کنند. در ایالات متحده، یکی از رایج ترین کاربردهای آن برای تسکین درد است، اما برای سایر بیماری ها از بیماری های گوش، حلق و بینی گرفته تا مشکلات عصبی، تنفسی یا حتی روانپزشکی مانند افسردگی نیز استفاده می شود. طب سوزنی ممکن است به تنهایی، همراه با سایر درمان های TCM مانند گیاهان دارویی یا با درمان های مرسوم تر استفاده شود.

مرکز درمانی طب سنتی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و فیزیوتراپی و توانبخشی کرج فارغ التحصیل از مالزی ، با پروانه طبابت با ارائه بهترین خدمات درمانی در رشته‌های زیبایی، درمان با طب سوزنی ، رفع بیماری های فشار خون ،  دیابت ، کبد چرب ، مشکلات کمر درد ،  سیاتیک ، ماساژ های لاغری ، آرامشی و … شروع بکار کرده و تا الان افتخار دارد توانسته با تلفیق طب رایج با طب سنتی بهترین نتایج درمانی را بدست آورده و موجبات رضایت عزیزان استان کرج و دیگر مراجعین میهمان از شهرستان ها را بدست آورد.

طب سوزنی به عنوان یک مداخله درمانی به طور گسترده در ایالات متحده انجام می شود. بر اساس نظرسنجی مصاحبه ملی سلامت در سال 2007، که شامل یک بررسی جامع از استفاده از داروهای مکمل و جایگزین توسط آمریکایی ها بود، حدود 3.1 میلیون بزرگسال و 150000 کودک هر ساله تحت درمان قرار می گیرند.

و محبوبیت طب سوزنی در طول زمان در حال افزایش است. طبق همین بررسی، استفاده از طب سوزنی بین سال‌های 2002 تا 2007 یک میلیون نفر افزایش یافته است. مردم معمولاً این روش را نسبتاً بدون درد می‌دانند، اگرچه برخی از نکات در برخی بیماران ممکن است کاملاً حساس باشد. بسته به پزشک شما، سوزن ها ممکن است با تحریک شوند.

بسیاری از سازمان های طب سوزنی ایالتی وجود دارد و بسیاری از ایالت ها دارای مقررات و کدهای طب سوزنی هستند. تقریباً هر ایالت دارای هیئت ایالتی طب سوزنی است و تقریباً 50 مدرسه معتبر طب سوزنی در ایالات متحده وجود دارد. همچنین بسیاری از پزشکان طب سوزنی وجود دارند که طب سوزنی را به عنوان بخشی از اقدامات پزشکی خود انجام می دهند.

درمان با طب سوزنی
درمان با طب سوزنی

طب سوزنی که به طور گسترده در سراسر جهان، به ویژه در آسیا (از چین منشأ گرفته است) و اروپا انجام می شود، تا دهه 1970 طرفداران قابل توجهی در ایالات متحده پیدا نکرد، زمانی که جیمز رستون، روزنامه نگار نیویورک تایمز با نوشتن در مورد چگونگی پزشکان، توجه عمومی را برانگیخت. در پکن درد شکم پس از جراحی خود را با طب سوزنی کاهش داد. از آن زمان طب سوزنی در ایالات متحده محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

کنفرانس اجماع مؤسسه ملی سلامت (NIH) در سال 1997 با نتیجه گیری اینکه طب سوزنی ایمن است و برای برخی شرایط، موثر است، به طب سوزنی رونق بخشید. اینها شامل کاهش حالت تهوع مرتبط با شیمی درمانی، بیهوشی یا بارداری و کاهش درد ناشی از جراحی دندان است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد طب سوزنی ممکن است در درمان میگرن، افسردگی، آرنج تنیس بازان، یبوست، کمردرد و ناباروری موثر باشد. علاوه بر این، طب سوزنی ممکن است در درمان گردن درد، آسم، بی خوابی و بهبود زخم و سایر شرایط مفید باشد.

شواهد جدیدتر نشان می دهد که فشار خون بالا و برخی بیماری های قلبی عروقی نیز می توانند با درمان با طب سوزنی بهبود یابند. NIH به تأمین مالی پروژه های تحقیقاتی مختلفی در رابطه با ایمنی و اثربخشی طب سوزنی ادامه می دهد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) با استفاده از معیارهای مختلف، طب سوزنی را به عنوان یک درمان مناسب برای بیش از 50 بیماری، از جمله برخی اختلالات گوارشی، تنفسی، عصبی، عضلانی، ادراری، قاعدگی و تولید مثلی تشخیص داده است.

در اینجا سبک های بسیاری از طب سوزنی انجام می شود که بسیاری از آنها با طب سوزنی سنتی چینی متفاوت هستند. “طب سوزنی پزشکی” به طب سوزنی گفته می شود که توسط یک پزشک غربی انجام می شود. پزشکان و همچنین غیرپزشکانی که مجوز انجام طب سوزنی (LAcs) را دارند، اغلب از انواع سبک های طب سوزنی استفاده می کنند. متداول ترین سبکی که در مدارس آمریکا آموزش داده می شود، طب سوزنی طب سنتی چینی (TCM) نام دارد، اما سبک های پنج عنصری، گوش شناسی و نورو آناتومیکال طب سوزنی نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

دانشمندان به سختی می‌توانند توضیح سنتی نحوه کارکرد طب سوزنی را با مدل‌های پزشکی استاندارد غربی تطبیق دهند. اگرچه مطالعات متعددی اثربخشی و اثربخشی طب سوزنی را مستند کرده‌اند، هنوز چیزهای زیادی در مورد مکانیسم‌های عمل آن از دیدگاه غربی آموخته شده است.

مطالعات انسانی و حیوانی نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند پاسخ‌های بیولوژیکی مختلفی ایجاد کند – برخی نزدیک به نقطه ورود و برخی دیگر در فاصله. تحقیقات نشان داده است که طب سوزنی بدن را تحریک می‌کند تا هورمون‌ها و همچنین داروهای ضددرد مخدر طبیعی (که اندورفین و انکفالین نامیده می‌شوند) از سیستم عصبی مرکزی ترشح کند. اندورفین ها درد را کاهش می دهند، بر سیستم های خود تنظیمی بدن تأثیر می گذارند و بهزیستی جسمی و روحی را ارتقا می دهند.

درمان با طب سوزنی
درمان با طب سوزنی

مکانیسم های مرتبط نیز در کار هستند:

سیگنال‌های الکترومغناطیسی:

شواهد نشان می‌دهند که نقاط طب سوزنی رسانای استراتژیک سیگنال‌های الکترومغناطیسی هستند و طب سوزنی سیگنال‌های الکترومغناطیسی را قادر می‌سازد تا با سرعت بیشتری نسبت به شرایط عادی رله شوند.

جریان خون مغز:

مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی به وضوح بر جریان خون به مراکز مغز و سیستم عصبی مرکزی مرتبط با حس و عملکردهای غیر ارادی بدن، مانند واکنش های ایمنی و تنظیم فشار خون، جریان خون، اکسیژن رسانی و دمای بدن تأثیر می گذارد. فعال سازی خاص برخی از مناطق مغز، از جمله برخی از مراکز درک درد (مانند ناحیه لیمبیک و هیپوتالاموس) را می توان در طول درمان های طب سوزنی نشان داد.

در نهایت، دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند کدام مکانیسم‌ها طب سوزنی را مؤثر می‌سازند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. اغلب اعتقاد بر این است که برای به دست آوردن بهترین نتایج، درمان ها باید فردی شوند. این یکی از دلایلی است که تحقیق در مورد طب سوزنی نسبت به یک داروی استاندارد دارویی دشوارتر است.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام طب سنتی شمیم اینجا کلیلک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر با متخصصان ومشاوران ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X