داروهای مکمل و جایگزین طب سوزنی چیست؟

فیزیوتراپی و توانبخشی کرج | طب سوزنی در کرج

داروهای مکمل و جایگزین طب سوزنی چیست؟

داروهای مکمل طب سوزنی

طب سوزنی، که یکی از انواع طب سنتی چینی است، بر اساس تئوری عملکرد بدن است که شامل جریان انرژی – معروف به چی (تلفظ چی) – از طریق 14 مسیر (به نام “مریدین”) در بدن است. بر اساس تئوری های طب چینی، بیماری ناشی از عدم تعادل یا اختلال در جریان انرژی و تعادل بهینه بین نیروهای متضاد “یین” و “یانگ” است.

مرکز درمانی طب سنتی شمیم با کادر درمانی مجرب در رشته های تخصصی داخلی و طب سنتی و  فیزیوتراپی و توانبخشی در کرج شروع بکار کرده و تا الان افتخار دارد توانسته با تلفیق طب رایج با طب سنتی بهترین نتایج درمانی را بدست آورده و موجبات رضایت عزیزان استان کرج و دیگر مراجعین میهمان از شهرستان ها را بدست آورد.

طب سوزنی شامل تحریک مکان های خاصی روی پوست است که معمولاً با وارد کردن سوزن های فلزی نازک و یکبار مصرف در نقاطی در امتداد مریدین های بدن برای تغییر جریان انرژی است. روش‌های دیگر برای تحریک پوست نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد،

از جمله فشار انگشت (که در ژاپن به عنوان طب فشاری یا شیاتسو نیز شناخته می‌شود)، حجامت با فنجان‌های کوچک گرم شده، طب سوزنی الکتریکی با سوزن‌های تحریک‌شده الکتریکی، و مخلوط کردن با الیاف در حال سوختن گیاهی به نام «مگ آسیایی» ” از حدود 400 نقطه طب سوزنی در بدن، تقریباً 4 تا 12 نقطه در یک جلسه درمانی تحریک می شود. معمولاً 6 تا 10 جلسه طول می کشد تا مشخص شود که آیا درمان مفید است یا خیر.

ایمنی و اثربخشی

در حالی که طب سوزنی برای قرن ها برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، تنها از دهه 1970 است که در این کشور محبوبیت پیدا کرده است. با این حال، تا به امروز، هیچ کارآزمایی بالینی کنترل شده در مقیاس بزرگ برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی طب سوزنی در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) وجود نداشته است. معدود مطالعات کوچکی که انجام شده است، مزایای احتمالی را برای خستگی، درد، خلق و خو و کیفیت زندگی نشان می دهد، اما این یافته ها در انتظار تایید در مطالعات بزرگتر هستند.

طب سوزنی ممکن است برای برخی از علائم مرتبط با ام اس، از جمله درد، اسپاسم، بی حسی و سوزن سوزن شدن، مشکلات مثانه و افسردگی، تسکین دهد. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد طب سوزنی می تواند دفعات تشدید ام اس را کاهش دهد یا پیشرفت ناتوانی را کند کند. اگر تصمیم به استفاده از طب سوزنی دارید، خوب است ابتدا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. درمان باید توسط یک متخصص طب سوزنی مجاز انجام شود.

فیزیوتراپی و توانبخشی کرج | طب سوزنی در کرج
فیزیوتراپی و توانبخشی کرج | طب سوزنی در کرج

در سال 1997، مؤسسه ملی بهداشت (NIH) یک پانل 12 نفره برای ارزیابی مطالعات متعددی که در مورد طب سوزنی در سایر شرایط پزشکی انجام شده بود تشکیل داد. این پانل به این نتیجه رسید که طب سوزنی یک گزینه درمانی معقول پس از سکته مغزی و برای مدیریت سردرد، درد صورت، کمردرد و گردن درد است. مطالعات اضافی نشان داده اند که طب سوزنی ممکن است

برای اضطراب، افسردگی، سرگیجه و مشکلات ادراری مفید باشد. از آنجایی که هیچ یک از شرکت کنندگان در این مطالعات مبتلا به ام اس نبودند، هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا فواید آن در افراد مبتلا به ام اس یکسان خواهد بود وجود ندارد.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر با متخصصان ومشاوران ما تماس بگیرید.

عوارض و خطرات

پانل NIH از بررسی مطالعات خود به این نتیجه رسید که طب سوزنی درمانی ایمن و قابل تحمل است، به خصوص اگر توسط یک متخصص طب سوزنی آموزش دیده انجام شود. استفاده از سوزن های استریل و یکبار مصرف برای جلوگیری از هرگونه خطر هپاتیت یا ایدز ضروری است.

تاثیر احتمالی طب سوزنی بر سیستم ایمنی بدن مشخص نیست. از مطالعات متعددی که بر روی افراد مبتلا به سرطان، آرتریت روماتوئید، لوپوس و ایدز انجام شده است، برخی نشان می‌دهند که سیستم ایمنی تقویت شده است،

در حالی که برخی دیگر اثر بازدارنده یا هیچ اثری را نشان نمی‌دهند. از آنجایی که ام اس با فعالیت بیش از حد برخی از قسمت های سیستم ایمنی بدن همراه است، قبل از اینکه بتوان خطرات و فواید آن برای افراد مبتلا به ام اس را به وضوح مشخص کرد، باید این موضوع را روشن کرد.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام طب سنتی شمیم اینجا کلیلک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X