انواع مزاج و علائم کلی آنها

علائم کلی انواع مزاج

انواع مزاج و علائم کلی آنها

مزاج یکی از اصول پایه پزشکی سنتی ایرانی است که بر اساس آن، بدن انسان شامل چهار مزاج اصلی یا چهار عنصر اصلی است. این چهار مزاج شامل خون، صفرا، سودا و بلغم است که هر کدام از این مزاجها وظایف و نقش‌های خاصی در بدن انسان دارند. متخصصان پزشکی سنتی ایرانی معتقدند که هر انسان دارای ترکیب مخصوصی از این چهار مزاج است و همچنین اختلال در تعادل این مزاجها می‌تواند منجر به بروز بیماری‌ها و علائم ناخوشایندی در بدن شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی علائم کلی انواع مزاج در بدن پرداخته و علائمی که به نشانه‌های ناهنجاری در تعادل این مزاجها می‌باشند را برای شما توضیح دهیم.

 علائم مربوط به مزاج خون:

– خون از مهمترین مزاجها در تمام انواع مزاج در بدن انسان است و وظیفه اصلی آن حمل اکسیژن و مواد غذایی به
اندام‌ها و ادرار مواد ضایع از بدن است. علائم نابسامانی در مزاج خون می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلف شود. برخی از علائم مربوط به مزاج خون عبارتند از:
– خونریزی ناخواسته
– پوست زرد رنگ
– سردرد و گیجی
– حالت خستگی و بی‌تحرکی
– افزایش فشار خون
– کاهش وزن بدن
– تنگی نفس

علائم مربوط به مزاج صفرا:

– مزاج صفرا یا صفرایی، مزاجی است که مربوط به کبد و مجاری صفراوی است. نوسانات و مشکل در این مزاج می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های کبدی و گوارشی شود. برخی از علائم مزاج صفرا عبارتند از:
– درد شدید در نیمه‌ی بالایی شکم
– تغییر رنگ ادرار به رنگ تیره
– کبد چرب
– تب
– تهوع و استفراغ
– اشتهای کم
– اسهال یا یبوست

بیشتر بخوانید:بهترین طب سنتی کرج

علائم مربوط به مزاج سودا:

– مزاج سودا، مزاجی است که مربوط به سلول‌ها و بافت‌های بدن است. نوسانات در این نوع از انواع مزاج می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های خونی، عضلانی و اعصابی شود. برخی از علائم مزاج صفحه عبارتند از:
– تغییرات در ترکیب مواد  پلاسما خون
– افت فشار خون
– سردرد و گیجی
– ضعف عضلانی و خستگی
– حالت تغییریافته
– کم‌خونی
– سرطان و بیماری‌های اعصابی

 علائم مربوط به مزاج بلغم:

– مزاج بلغم، مزاجی است که مربوط به قسمت‌های تنفسی و دستگاه گوارش است. نوسانات در این مزاج می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های تنفسی، آلرژی و گوارشی شود. برخی از علائم مزاج بلغم عبارتند از:
– خلط و افزایش تولید خلط
– سرفه و عطسه مزمن
-احساس خفقان در گلوی و حلق
– خواب آلودگی و افزایش وزن بدن
– نفخ و اختلالات دستگاه گوارش
– التهابات مزمن تنفسی
– حساسیت‌های پوستی و تنفسی

نتیجه گیری:

در نهایت باید گفت که تعادل این چهار نوع مزاج در بدن بسیار مهم است و هرگونه مشکل و اختلال در این تعادل انواع مزاج می‌تواند منجر به بروز بیماری‌ها و مشکلات جسمی شود. بنابراین برای حفظ و تقویت سلامت بدن، توجه به تعادل مزاجی و رعایت رژیم‌های غذایی و فعالیت‌های ورزشی مناسب بسیار حیاتی است. همچنین در صورت بروز علائم ناشی از اختلال در تعادل مزاج، بهتر است به پزشک مراجعه و درمان مناسب را انجام دهید.

اشنایی بیشتر با طب سنتی شمیم

‼️ طب سنتی شمیم را در اینستاگرام همراهی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X